Alle prosjekter

Kan arkitektur skape tilgjengelig kunnskap?

Miljø- og klimaforandringer er pensum i grunnskolen. I Jotunheimen brukes arkitektur og design som et ledd i undervisningen om hvordan klimaendringer påvirker oss.

Vi gikk tur i terrenget og justerte steiner for å finne den mest optimale løypa. På grunn av vind- og værforholdene var det nødvendig å få gangbanen til å ligge supergodt i landskapet. Gangbanen skulle tjores fast i steiner og permafrost, og der vi møtte fysiske hindringer, dreide vi løypa utenom.

Inge Dahlmann, landskapsarkitekt
Foto: Jenni Svartor
Foto: Jenni Svartor
Foto: Klimapark 2469
Foto: Johan Wildhagen
Oppdrag
Landskapsarkitektur
Program
Gangvei, utkikkspunkt
Arkitekt
Landskapsfabrikken
Arkitektens rolle
Prosjektering
Bruttoareal
1 700 kvm
Gjennomføringsstrategi
Prosjektet er gjennomført som en delentreprise
Prosjekttype
Friluftsområde
Prosjektvarighet
2012-2013
Kvadratmeterpris
20 500 kr
Kommune
Lom
Oppdragsgiver
Klimapark 2469
Byggekostnad
35 millioner kroner eks. mva.
Anskaffelsesprosedyre
Begrenset anbudskonkurranse

Behovet

Klimaprosesser for barn og ungdom

Programmet

Kunnskapsturisme for alle

Prosessen

Tverrfaglig diskusjon og felles forståelse

Arkitektur

I samspill med terrenget

Sosial verdi

Naturopplevelse og inkludering

Miljøverdi

En viktig kunnskapskilde

Økonomisk verdi

Aktiviteten trekker flere til området

Videre lesning